Algemeen

Triadic Memories van Morton Feldman door Helena Basilova In Feinsum

Op zondagmiddag 29 mei speelt pianiste Helena Basilova het solowerk Triadic Memories van Morton Feldman. Een magistraal stuk in een uitvoering van 75 minuten waarin tijdsbeleving centraal staat. Basilova verbindt verweesde klanken met ons huidige tijdsgewricht: zweven in een tijdloos heden, waar elk richtingsgevoel een illusie is. Het concert wordt georganiseerd door Podium Pakhûs SOLO en vindt plaats in de Vituskerk van Feinsum.

Helena Basilova. Fotograaf: © Marco Borggreve

In ‘coronatijd’ heeft Helena Basilova de tijd genomen om het iconische werk Triadic Memories (1981) van de Amerikaanse componist Morton Feldman (1926-1987) op te nemen. Het stuk is uniek in kwaliteit, originaliteit en lengte. Feldman, een reus van een kerel en een bulderende verhalenverteller, schreef fluisterzachte, zoekende en haarfijne muziek. Triadic Memories zag hij als een landschap om in te verdwalen.

 

In een interview door Jacob Haagsma in de Leeuwarder Courant vertelt Helena Basilova: ‘De tijd in tijden van corona. De dagen rijgen zich aaneen en lijken wel kopiee╠łn van elkaar, met minieme afwijkingen. Het onderscheid tussen vrije tijd en werk vervaagt als beide zich noodgedwongen in dezelfde ruimte afspelen. Dan wordt het dus de hoogste tijd voor Morton Feldman. De muziek, en dan vooral de latere stukken van deze uiterst boeiende New Yorkse componist gaan over tijd, ja, ze zijn tijd. Tijd, gestold in spaarzaam door de stilte gestrooide noten, die zich groeperen in schijnbare herhalingen, onregelmatig als de patronen van een Perzisch tapijt.’

 

Ook bij Basilova werd de agenda leeg geveegd door corona. ‘Structuur, plannen, allemaal weg. Je voelt nog wel dat het avond wordt, en dat het weer dag geworden is, maar het onderscheid is veel zweveriger geworden. Wat Feldman in dit soort stukken doet, is dat hij de vorm eraf haalt. Hij ontdoet het van vorm en voorspelbaarheid. Alleen de klank blijft over. Daarom past zo’n stuk ook zo mooi bij deze tijd. Learn about time from time, zei hij.

Feldman wil ons de tijd laten voelen voordat wij, de mensen, er onze klauwen in zetten. Zodat er een residu van stromende dingen, stromende klanken overblijft.’

 

De opname van Basilova - gerenommeerd pianiste met een internationale carrière en optredens in Carnegie Hall New York, Moscow, Japan, Mumbai en het Amsterdamse Concertgebouw - werd door de pers lovend ontvangen. Een unieke kans om dit stuk live mee te maken. Het concert duurt 75 minuten en heeft geen pauze. Meer informatie en reserveren: www.pakhussolo.nl