Algemeen

Joop Hoekstra: eerlijkheid belangrijkste in mijn werk

HALLUM/DE WESTEREEN – Voor de vele klanten zal er in eerste instantie zeker een leegte ontstaan als Joop Hoekstra op 1 augustus afscheid neemt bij K. Venema Assurantiën in De Westereen. Na een werkzame periode van bijna 40 jaar, waarvan 17 jaar Friesland Bank Assurantiën en 23 jaar bij K. Venema Assurantiën gaat hij genieten van zijn vrije tijd. 

Bang dat hij in een vrije val beland, is Hoekstra zeker niet. Wel neemt hij even pas op de plaats. Eerst sociaal alles even op zijn plaats krijgen en daarna verder zien. Als verzekeringsadviseur is Hoekstra van de ‘ouderwetse’ stempel, dat wil zeggen 24/7 betrokken zijn bij zijn werk en de mensen die hem vertrouwen. Op hem bouwen, omdat eerlijkheid en duidelijk zijn aspecten vormen waaraan hij groot belang hecht, dit zowel voor particuliere als zakelijke contacten.

“Natuurlijk zal ik het missen. Mijn werk is ook mijn leven. Ik hield van mijn werk, van de vele contacten. Mensen kunnen helpen. Mensen vertrouwen geven en vertrouwen krijgen. Samen iets opbouwen. Dat was mijn missie, daar heb ik altijd voor gestaan. Dit komt waarschijnlijk vanuit mijn sociale betrokkenheid. Mede daarom zal ik het eerst missen, mijn collega’s, maar vooral ook de contacten”, aldus Joop Hoekstra, die dan ook nadrukkelijk heeft gesteld, dat al zijn contacten eerst op de hoogte gesteld moeten worden, voordat hij vertrekt. “Ik stop iets eerder, mede door de ontwikkelingen in dit wereldje. We moesten de laatste jaren om de drie jaar herhaalcursussen volgen. Ik had daar eigenlijk nog weinig trek in en ik ben nu nog gezond, dus tijd om andere leuke dingen te doen.

Voor Joop Hoekstra werd de cirkel in 2015 rond, toen K. Venema Assurantiën van de Tsjerkestrjitte in De Westereen verhuisde naar de Skoallestrjitte in het voormalige pand van de Friesland Bank. De start van zijn loopbaan lag immers ook bij de Friesland Bank Assurantiën waar hij om principiële redenen vertrok. Een oud-collega Taeke van der Wal wees hem de weg door Joop te attenderen op een vacature bij K. Venema Assurantiën, waar eigenaar Keimpe Venema wilde stoppen

"Ik heb twee gesprekken gehad en het voelde direct goed. We zaten op dezelfde lijn. Ik heb in al die jaren lekker kunnen werken, ik kreeg de vrijheid om op mijn manier te werken, er was volop wederzijds vertrouwen. Mijn eerste intuïtie heeft mij nooit bedrogen.” 

“Waar ik in mijn eerste jaar na de overstap wel moeite mee heb gehad, was het gegeven dat ik in dat jaar geen klanten van de Friesland Bank Assurantiën  mocht benaderen. Dat deed ik ook absoluut niet, maar de mensen zochten mij op, vooral uit de omgeving van Hallum. Ik liet hun niet in de kou staan, zo zit ik niet in elkaar en adviseerde om contact op te nemen met ons kantoor. Ik heb een prachtig vak, maar voor mij is het geen kantoorbaan met daarbij behorende kantoortijden. Het laat je nooit los. Als je hoort van een grote brand of schade bij een van je klanten, dan brand jezelf ook van binnen. De vraag: heb ik het goed gedaan? Je twijfelt toch, ondanks dat je weet dat je het goed voor elkaar hebt. Dat kost soms slapeloze nachten en onrustige weekenden. Mensen zijn geen nummers, het worden ook niet je vrienden, maar je hebt samen in vertrouwen iets opgebouwd. Ik ben immers een man van het bezoekje, het gesprekje bij de mensen, het adviseren. Voor mij was de corona periode, qua werk ook gewoon een vervelende tijd. Je moest alles per telefoon doen. Ik denk dat persoonlijk contact voor alle partijen beter werkt, als je elkaar kent, geeft dat voordelen”, besluit Joop Hoekstra. Dat hij met argusogen naar de huidige ontwikkelingen ziet, is vanuit zijn oogpunt logisch. Niet alleen K. Venema Assurantiën zal zijn inzet, advies en positieve opgewekte inslag missen, zijn contacten zullen daar ook duidelijk aan moeten wennen

Bronvermelding: De Westereender

Tekst: Johannes van Kammen/Foto: Marcel van Kammen