Algemeen

Canto Ostinato op orgel, panfluit en harp in Stiens

Canto Ostinato is het meest bekende muziekstuk van Simeon ten Holt. Op 7 januari klinkt dit fascinerende werk in de Vituskerk van Stiens in een unieke uitvoering op orgel, panfluit en harp. Organist Geerten van de Wetering, panfluitist Matthijs Koene en harpiste Beate Loonstra zorgen hiermee voor een uniek Nieuwjaarsconcert: het nieuwe jaar beginnen met een muzikale ervaring van tijdloosheid. Locatie: Sint-Vituskerk, Pieter Jellessingel Stiens Zaal open: 15.15 u | Aanvang: 15.30 u | Kaarten: www.pakhussolo.nl

Vorig jaar werd de 100ste geboortedag van componist Simeon ten Holt herdacht. Met het stuk Canto Ostinato bracht Ten Holt iets nieuws teweeg in de muziekwereld. Hij sloeg een onbekende weg in door te componeren in een hypnotiserende perpetuum mobile stijl. Bekende tonaliteit, gecombineerd met vervlochten samenspel, herhalingen en subtiele verschuivingen: het leidde tot zijn typerende minimalistische trancemuziek.

In ruim drie jaar tijd schreef Ten Holt dit ‘aanhoudende lied’, oorspronkelijk voor meerdere piano’s. Herhalende patronen en repeterende noten zorgen voor een meditatief karakter, waarin de luisteraar zich steeds meer in een andere, tijdloze wereld begeeft. Er is veel vrijheid voor de uitvoerenden, bijvoorbeeld in de hoeveelheid herhalingen en de keuze voor accenten en stemvoeringen. Dit maakt elke uitvoering uniek. Het concert duurt 75 minuten en heeft geen pauze. Een glaasje achteraf is bij het ticket inbegrepen.

Matthijs Koene (1977) wordt internationaal gezien als een van de belangrijkste panfluitisten van deze tijd. Door zijn speelwijze en expressiviteit heeft hij grenzen verlegd in de mogelijkheden en het gebruik van de panfluit in de klassieke muziekwereld. 

Geerten van de Wetering (1985) is organist van de Kloosterkerk in Den Haag, dirigent van het Woerdens Kamerkoor en artistiek adviseur van Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en Podium21. Hij is vast verbonden aan het Herz Ensemble en de Residentie Bach Ensembles en werkte mee aan tientallen premières van nieuwe werken. 

Beate Loonstra (1992) is een avontuurlijk harpiste, docent, programmadirecteur van podium Pakhûs SOLO, oprichter van Music in the Making en artistiek leider van DUMS De Utrechtse Muziekschool. Haar samenwerkingen gaan van instrumentale tot vocale en orkestrale muziek zoals het Herz Ensemble, Metropole Orkest, Cappella Amsterdam en de Nationale Koren. Ze is regelmatig te horen in de media, waaronder op NPO Klassiek, met eigen nieuwe composities gecreëerd tijdens Een Harp onder de Riem, het grootste muziekimprovisatiefestival van Nederland