Algemeen

Leveren jouw zonnepanelen wel terug?

De Stienzer Energykoöperaasje heeft onlangs van een bewoner van De Helling een vraag ontvangen. Het gaat om de volgende kwestie. De omvormer van de zonnepanelen van deze bewoner slaat zo nu en dan uit. Met name op zeer zonnige dagen – en die hebben we afgelopen weken vaak gehad. Hij vroeg zich af of dit ligt aan zijn omvormer of aan de stroomkabels in de buurt.

Navraag bij Liander heeft hem inmiddels geleerd dat er sprake is van een netwerk dat het (tijdelijk) niet aankan en dat hij daar last van heeft, zeker op zonnige dagen. De stroomlevering aan het net wordt dan stilgelegd. Een mooie zonnige dag met veel opgewekte stroom om terug te leveren wordt dan een strop. De saldering werkt niet meer optimaal en het kost hem geld. De vraag die hij de Stienzer Energykoöperaasje stelde, leverde na een kort onderzoekje op dat meer bewoners in Stiens hier last van moeten hebben, ook al weten sommigen dat zelf (nog) niet. Kijk eens op je app van de zonnepanelen en ontdek dat op zonnige dagen de opbrengsten tijdelijk van circa 10.00 uur tot circa 16.00 uur lager liggen. Er ontstaat een soort van zaagtandprofiel. Op de website van Liander kun je bovendien ontdekken dat jouw postcode en huisnummer hier wel/geen last van heeft. In de ene wijk lijkt dit een groter probleem te zijn dan in de andere wijk. Graag willen we jullie hier dan ook attent op maken. 

Wij kunnen de problemen niet oplossen. Wel kunnen we iedereen bewust maken van het feit dat delen van Stiens problemen heeft met de teruglevering. Kijk dus eens op je app of op je computer hoe het zit met jouw zonnepanelen en de teruglevering. We zullen het onder de aandacht brengen van de gemeente Leeuwarden en/of Liander, voor zover ze dat nog niet in detail (straatniveau) weten. Willen we de stroomvoorziening op orde hebben voor de komende energietransitie dan is dit zeker een punt van aandacht